اخبار ویژه
تبلیغات

کارکرد روحانیت

کارکرد روحانیت

 با توجه به اوضاع اقتصادی و معیشتی سخت ، دشمن در غالب های متنوعی به حمله می کند ، یک روز بودجه مراکز حوزوی را با کاستی های موجود مقایسه می کند و روزی دیگر مشکلات اقتصادی را به عهده این قشر می اندازد […]


کارکرد روحانیت












 با توجه به اوضاع اقتصادی و معیشتی سخت ، دشمن در غالب های متنوعی به حمله می کند ، یک روز بودجه مراکز حوزوی را با کاستی های موجود مقایسه می کند و روزی دیگر مشکلات اقتصادی را به عهده این قشر می اندازد و روزی هم اصل تاریخچه و کارکرد این قشر را زیر سؤال می برد. از مهمترین علت این هجمه با در نظر گرفتن دشمنی ها و عداوت ها ، ندانستن کارکرد و خدمات این صنف است.








«هنگامی که من وارد حوزه شده بودم ، افرادی که من و استعدادم را می شناختند ، می گفتند: اصلا دوره آخوندی گذشته و این کار چه فایده ای داره ؟ من خوشحال بودم که مسائل و گرفتاری هایم را از اول برایم می شماردند. بعد از خطبه طولانی آنها می گفتم: این حرف ها را قبول دارم و بهتر از شما هم می دانم و چون اینها را دانسته ام مجبور شدم در این راه بیایم. اگر به اندازه احتیاج روحانی و آخوند داشتیم که به من احتیاج نبود، حال شما هم باید بیایید تا این زمینه پر شود و و آنگاه به کارهای دیگر بپردازیم ؛ چون اجتماعی که مغز و قلبش گرفتار است، فکر و روحش علیل است ، نمی توان برایش لباس قشنگ و وسائل قشنگ و مدرن و تکنیک پیشرفته درست کرد؛ چون این تکنیک پیشرفته با این فکر مسموم و قلب آلوده جز به نابودی و هلاکت ما خدمت نمی کنند، جز تیغ دادن در کف زنگی مست نیست … .»[1]





یکی از مهمترین برداشت های موجود از این خاطره، حکایت ندانستن کارکرد و در اوضاع اجتماعی امروز جامعه است. یعنی با گفتمان و بیان اهمیت صنف طلبگی به خوبی ذهن های بسته و تاریک را می شود به روشنی و پذیرش حقیقت دعوت کرد.








اینکه ما فکر کنیم در مسیر طلبگی و آخوندی اشکال و ایراد وجود ندارد و همه افراد وارد شده در این مسیر، مبرا از خطا و اشتباه هستند، خودش باعث می شود. یعنی باید همیشه مراقب و افراد سوء استفاده گر بود و بدون استرس به نقد افکار و افراد منحرف در این صنف باشیم.


معروف است در زمان حضرت آیت الله بروجردی شخصی بازاری خدمت ایشان آمدند و اعتراضشان را در خصوص یکی از طلبه های حوزه که حق او را خورده بودند ابراز داشتند. آیت الله بروجردی به آن بازاری جواب دادند: « .»[2]


پس بد و خوب همه جا است و نمی شود با یک یا چند مورد کار نادرست، کل خدمات یک صنف را ندیده گرفت.


 





کار طلبه و روحانی در تبلیغ و بالابردن ایمان و فرهنگ مردم بسیار اساسی و مهم است. برای همین امام خمینی(رحمه الله علیه) روحانی را مایه هدایت و فساد مردم می داند و چنین گفتند:


« و اگر -خدای نخواسته- فاسد شد، مردم فاسد می شوند. این مسئله ، واقعیتی است. من در جوانی در بعضی از بلاد گاهی در ایام تابستان می‌رفتم و بعضی جاها را می‌دیدم که مردم همه خوبند. [شهر] محلات را می‌دیدم که مردم چقدر متدین و خوبند . بعد وقتی که انسان متوجه می‌شد، می‌دید که عالم آنجا مرد خوبی است. و اگر -خدای نخواسته- انحرافی در این قشر پیدا بشود ، انحراف سرایت می‌کند، مردم نظرشان به این جمعیت است، می‌بینند چه می‌کند.»[3]


پس برای هدایت و اصلاح مردم بسیار مهم است و لذا خداوند فراگیری دین و بازنشر آموزه های آن را برای مومنین لازم دانسته و فرموده است:


«وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ [توبه/122] شایسته نیست مؤمنان همه (بسوى میدان جهاد) کوچ کنند، اما چرا از هر گروهى از آنان، طایفه‌‏اى کوچ نمى‏‌کند(و طایفه‌‏اى در مدینه بماند) تا در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهى یابند و به هنگام بازگشت به سوى قوم خود، آن‌ها را بیم دهند؟ شاید بترسند، و خوددارى کنند.»


یعنی این تذکر و هشدار می تواند سبب بازداشتن مردم از انجام گناه و آلودگی شود. برای همین دین اسلام توصیه به همراهی با یک حکیم و مرشد را دارد تا مبادا گرفتار بیراهه و ظلمات شوند. لذا امام سجاد (علیه السلام) فرمود: «هلاک شده کسى که حکیمى ندارد که راهنمائیش کند.»[4]


 





بد و خوب در هر صنفی وجود دارد، البته بیشتر از بقیه موارد است. با توجه به ضرورت نیاز به مربی و حکیم در مسیر رسیدن به کمال، روحانی با تقوا و با سواد یک از مصادیق، راهنما و حکیم برای انسان در مسیر بندگی می باشد تا مبادا انسان به ظلمات تاریکی گرفتار شود و حافظ زیبا سرود:


« قطع این مرحله بی همرهی خضر مکن    ظلمات است بترس از خطر گمراهی »[5]


 











[1]. آیه های سبز (داستان های تربیتی)، علی صفایی حائری (عین_صاد)، انتشارات لیله القدر، ص204.


[2]. پایگاه خبری تحلیل راه اترک.


[3]. امام خمینی، صحیفه، ج 15، ص 483 و 484.


[4]. «هَلَکَ مَنْ لَیْسَ لَهُ حَکِیمٌ یُرْشِدُه‏» بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، تاریخ وفات مؤلف: 1110 ق‏، ناشر: دار إحیاء التراث العربی‏، مکان چاپ: بیروت‏، سال چاپ: 1403 ق‏، ج75، ص 159.


[5]. حافظ، دیوان غزلیات، غزل شماره 488، گنجور.





در میان مردم


وظایف و جایگاه حوزه علمیه


نقش و جایگاه اجتماعی- سیاسی روحانیت –