اخبار ویژه

آیا حضرت استاد معتدل شده‌اند؟

آیا حضرت استاد معتدل شده‌اند؟

 بهانه این یادداشت سخنان کمی جنجال برانگیز استاد بزرگوار آیت الله مقتدایی است. عنوان این است: «». در کل می‌توان گفت اظهارات استاد در نگاه اول مبهم است، و این ابهام در عبارتی که ایشان فرموده‌اند و دست مایه طراحی این عنوان شده، بیشتر […]


آیا حضرت استاد معتدل شده‌اند؟












 بهانه این یادداشت سخنان کمی جنجال برانگیز استاد بزرگوار آیت الله مقتدایی است. عنوان این است: «». در کل می‌توان گفت اظهارات استاد در نگاه اول مبهم است، و این ابهام در عبارتی که ایشان فرموده‌اند و دست مایه طراحی این عنوان شده، بیشتر است.





ابتدا به بخش دوم عنوان می‌پردازیم. نیمه دوم عنوان جنجالی از این بخش خبر گرفته شده: « ».


 وقتی می‌گوییم چیزی در این شرایط، بد است، یعنی به خودی خود بد نیست. پس منظور از حمله احتمالا سرزنش و نکوهش است.


خوب؛ اگر فرض کنیم سرزنش دولت در این شرایط بد است، آیا می‌توان گفت مخالف اسلام و طبعا مخالف رضای پروردگار و امام زمان است؟


جمهوری اسلامی پرچمدار اسلام ناب و مبارزه با استکبار است و دولت، خط مقدم این جبهه است. اگر سرزنش دولت، مایه تضعیف خط مقدم و جبهه مبارزه باشد، حتما باید نتیجه گرفت خلاف اسلام و… است.








آیا این خلاف اسلام و… بودن یک امر روشن و مورد اتفاق علماست؟ آیا به طور جدی محل بحث نیست؟ آیا از نظر استاد درست است که از فردا هرکس نظر دیگری را نپسندید، بگوید فلان حرف و فلان رفتار خلاف اسلام و رضای پرودگار و خلاف نظر امام زمان است؟


آیا سرزنش یا بهتر بگویم، تلاش رسانه‌ای برای وادار کردن دولتی که تا امروز با رفتار و گفتار پر تناقض، و با نشنیده گرفتن رهنمودهای رهبری و نادیده گرفتن خطوط قرمز تعیین شده توسط ایشان، و برخلاف منطق انقلابی امام مذاکرات را پیش برده، به اعتراف به اشتباه، تضعیف نظام است یا تقویت نظام؟ این‌که از هزینه‌ای که دادیم تجربه نگیریم و بساطی را که از بن بست آمریکا جمع کرده‌ایم، در بن بست اروپا پهن کنیم چه؟ اگر این دعوت به سکوت کار را به برجام دیگری، با همان ضعف و بی‌اعتباری و این بار با اروپا رساند، چه کسی باید پاسخگو باشد؟





حالا سراغ بخش اول عنوان می‌رویم. عین گفته ایشان به نقل از منبع اصلی مصاحبه، خبرگزاری ایلنا، این است: « ».
































استاد در بخش دیگری از همین مصاحبه فرموده‌اند: « ». عجیب است که استاد نه به نه شرطی که رهبر انقلاب برای تایید برجام گذاشتند، توجه کرده‌اند و نه به انتقادات ایشان از برجام با تعابیری همچون «خسارت محض» و صرف تعریف و تمجید گاه گاه ایشان از شخصیت و تلاش‌های آقایان را به معنی تایید نتیجه تلاش‌ها در نظر گرفته‌اند. ایشان در دنباله مصاحبه می‌فرمایند: « ». معنی این جمله این است که دستکم یکی از اهداف مذاکره کنندگان رسوا شدن بیش از پیش آمریکا بوده.





این در حالی است که یکی از حرف‌های منتقدان برجام این بود که به آمریکا اعتماد نکنید و تضمین بگیرید، ولی مذاکره کنندگان می‌گفتند آمریکا به خاطر اعتبارش هم که شده، پای توافق خواهد ماند. عجیب‌تر این‌که می‌فرمایند: «». یعنی انگلیس و فرانسه از دشمنی با جمهوری اسلامی منصرف شده‌اند؟!


دلیل این اظهارات عجیب چیست؟ بگذارید برای جمع بندی بهتر یک عبارت دیگر از مصاحبه را هم ببینیم: « ».





محور وحدت چیست؟ حتما ولایت فقیه؛ چون دلیل تایید برجام و مسئولان برجام، تایید رهبری بود. باز هم باید پرسید منظور از صبر چیست؟ ایشان صبر را این‌گونه توضیح می‌دهند: « ».








شاید نگاه گذرا به خبر خبرگزاری ایلنا و به ویژه عنوان آن، این تصور را برای خواننده پدید بیاورد که شخصیت انقلابی حضرت آیت الله مقتدایی بنا به مشی به اصطلاح اعتدالی گذاشته‌اند، ولی با توجه به بخش دیگری از مصاحبه ایشان، به نظر می‌رسد یا اطلاعات نادرستی به ایشان رسیده، یا مانند بعضی دیگر از بزرگان و پیشکسوتان و مردم انقلابی، باوراین ‌که بعضی افراد سابقا انقلابی، از رفتار و پندار انقلابی فاصله گرفته‌اند برایشان قابل هضم نیست. به نظر این کمترین به باور رساندن بزرگان، وظیفه دیگر بزرگان است. فن مباحثه ویژه مسائل فقه و اصول فقه نیست.